شكسپير : اگر تمام شب براي از دست دادن خورشيد گريه كني ، لذت ديدن ستاره ها را هم از دست خواهي داد . فرانسيس كافكا : قلب خانه‌اي است با دو اتاق خواب ، در يكي رنج و در ديگري شادي زندگي مي‌كند . نبايد زياد بلند خنديد چون ممكن است رنج در اتاق ديگر بيدار شود . گابريل گارسي ماركز : امروز همان فردايي است كه ديروز انتظارش را مي‌كشيدي . نيچه : بايد دنبال شادي‌ها گشت ولي غمها خودشان ما را پيدا مي‌كنند . شاتو بريان : خوشبختي توپي است كه وقتي مي‌غلتد به دنبالش مي‌رويم و وقتي توقف مي‌كند به آن لگد مي‌زنيم . جبران خليل جبران : عاشقان راستين ايمان دارند به گنجي دست يافته‌اند كه ديگران از آن بي‌بهره‌اند . شوپنهاور : ما به ندرت درباره آنچه كه داريم فكر مي‌كنيم ، در حاليكه پيوسته در انديشه چيزهايي هستيم كه نداريم . مارلون براندو : ترجيح مي‌دهم روي موتورسيكلتم باشم و به خدا فكر كنم تا اينكه در كليسا باشم و به موتورسيكلتم فكر كنم . ارد بزرگ : زيبارويي كه مي‌داند زيبايي ماندني نيست ، پرستيدني است . آنتوان دوسنت اگزوپري : نگاهت رنج عظيمي است ، وقتي به يادم مي‌آورد كه چه چيزهاي فراواني را هنوز به تو نگفته‌ام .بايزيد بسطامي : يا چنان نماي كه هستي ، يا چنان باش كه مي‌نمايي . بزرگمهر : در نظر خردمند ، شادي كه غم به دنبال دارد بي ارزش است . بتهوون : اگر مي‌خواهي خوشبخت باشي براي خوشبختي ديگران بكوش زيرا آن شادي كه ما به ديگران مي‌دهيم به دل ما برمي‌گردد . پائولو كوئليو : هر جا به جستجوي خداوند برخيزي ، او را در همان جا خواهي يافت . آلبرت انيشتين : در سقوط افراد در چاه عشق ، قانون جاذبه تقصيري ندارد . آندره ژيد : هرگز براي خوشبختي امروز و فردا نكن . بايد آهسته نوشت ، با دل خسته نوشت ، با لب بسته نوشت ، گرم و پر رنگ نوشت ، روي هر سنگ نوشت ، تا بدانند همه ، تا بخوانند همه ، كه اگر عشق نباشد ، دل نيست

۱۳۹۱ فروردین ۲۴, پنجشنبه

انتشارات اساطیر کتاب تأثیر هنر ساسانی در هنر اسلامی را منتشر کرد

" تاثیر هنر ساسانی در هنر اسلامی" ،عنوان کتابی است تالیف دکترعباس زمانی که انتشارات اساطیر آن را منتشر نموده است.
این کتاب که مشتمل بر 11 فصل می باشد به بررسی تاثیرات هنر ساسانی در هنر اسلامی در دو حوزه جغرافیایی خارج و داخل مرزهای ایران فعلی پرداخته است.
در حوزه نخست،با توجه به این که تیسفون پایتخت 777 ساله ایران اشکانی و ساسانی در بین النهرین واقع می باشد و در آن کشور است که درخت کهن فرهنگ و تمدن و هنر ایرانی بارور گردیده و ثمرات آن نصیب عالم اسلام شده و از طرف دیگر حدود یک قرن پایتخت عالم اسلام در دمشق قرار داشته و مرکز جذب هنرمندان خبره بوده و مسلماً هنرمندان ممتاز از جمله ایرانیان در خلق آثار تاریخی شرق دریای مدیترانه نقش موثر داشته اند، به بررسی تاثیرات هنر ساسانی در هنر اسلامی دوره اموی و عباسی به لحاظ معماری بناها پرداخته است.مولف کوشیده است تا تاثیرات هنر ساسانی در بناهای دوره اموی را ،که به زعم عده ای از مورخین ملهم از سنت های بیزانس است ،نمایان سازد.مضاف بر اینکه در این بخش به بررسی دو سبک ایرانی و سبک عربی در معماری بناها پرداخته است و به گونه ای مستدل وجود سبک عربی را مردود دانسته است.
در حوزه دوم،مولف به بررسی تاثیرات هنر ساسانی در هنر اسلامی در داخل مرزهای فعلی ایران به تفکیک رشته های هنری گوناگون پرداخته است.مولف بحث اصلی خود را در این حوزه به هنر معماری اختصاص داده و تاثیرات هنر ساسانی را از قرون اولیه اسلامی تا قرن هفتم هجری با بررسی بناهای گوناگون چهار طاقی،تک ایوانی،ایوان و چهار طاقی،تالار مستطیل گنبد دار،دو ایوانی،چهار ایوانی،صلیب شکل بر شمرده است.او در ادامه به هنر گچ بری و تزئینات گیاهی،هندسی و خطی ساسانی و نقش آنها در هنر اسلامی می پردازد.پس از پایان مباحث مربوط به هنر معماری،مولف به تاثیر هنر ساسانی در سکه های اسلامی می پردازد و در نهایت اثر خود را با بررسی هنرهای دیگری چون فلزکاری،بافندگی،سفال،کاشی و موزائیک و تاثیرات هنر ساسانی در این گونه هنر ها به پایان می رساند.